اخباری از اعتراضات گوناگون :
اعتراضات و تحرکات اجتماعی گوناگون در هفته اخير
- ادامه یکشنبه های اعتراضی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی اهواز وشوش نسبت به سطح نازل حقوق منجمله عدم اعمال مصوبه مزدی شورای عالی کار،عدم پرداخت بدهی دولت وبیمه درمانی نامناسب مقابل اداره کل کار استان خوزستان واداره کار شهرستان شوش
- ادامه کنش های کارگران اخراجی کارخانه مارال صنعت ارومیه برای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و بازگشت بکارو وعده های توخالی مسئولان
- ازسرگیری اعتراضات جمعی از کسبه بازار جنت نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با تجمع مقابل ساختمان شورای شهر و شهرداری تهران
- تجمع اعتراضی مال باختگان خودرویی زنجان نسبت به کندی رسیدگی به پرونده کلاهبرداری مقابل مقابل دادسرای مرکز استان
- اعتراض کارگران شهرداری یاسوج نسبت به سطح نازل حقوق وپرداخت نشدن بموقعش،نداشتن امنیت شغلی و عدم تبدیل وضعیت
- ادامه اعتراضات اعضای هیات علمی اخراجی دانشگاه فرهنگیان کشور نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با برپایی تجمع مقابل سازمان بازرسی کل کشور و وزارت آموزش و پرورش ؛برخورد وحشیانه حراست وزارت آموزش و پرورش با اساتید حق طلب
- تجمع اعتراضی جمعی از خریداران خودروی لاماری ایما ثبتنامی آبانماه 1404 نسبت به عدم اجرای تعهدات شرکت آرین پارس موتورمقابل ساختمان شورای رقابت وسازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان
- کنش های کارگران اخراجی صاپنا بدنبال تعطیلی کارخانه برای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی زیرسایه سکوت مسئولان
- گزارشی کوتاه از نشست نمایندگان بازنشستگان شهر شوش
- اعتراض جمعی از دانشگاهیان تربیت مدرس نسبت به تلاش حکومت جهت تغییر کاربری پارک علم و فناوری از نهاد علمی به دستگاه سرکوب و آسیب دیدن فضای علمی و زیستبوم نوآوری
- بیانیه اعتراضی شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان نسبت به رفتار معاون توسعه این دانشگاه پس از تجمع حق طلبانه کارکنان این واحد آموزش عالی
- اعتراض جمعی از رانندگان سرویس مدارس مشهد نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی
- تجمعات اعتراضی کارگران اخراجی پتروشیمی پتروناد منطقه ماهشهر نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل اداره کار و دادسرای بندرامام و فرمانداری ماهشهر
- بازنشستگان راهی جز اعتراض ندارند!
- ادامه یکشنبه های اعتراضی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی نسبت به سطح نازل حقوق منجمله عدم اعمال مصوبه مزدی شورای عالی کار،عدم پرداخت بدهی دولت وبیمه درمانی نامناسب مقابل سازمان تامین اجتماعی درتهران ،اداره کل کار استان های آذربایجان شرقی و گیلان در شهرهای تبریز ورشت و خوزستان واداره کار شهرستان شوش
- تجمع همزمان جمعی از کارکنان بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان ومشهد برای دستیابی به مطالبات و دراعتراض به عدم پاسخگویی مسئولان
- بیستمین روز اعتراض کارگران اخراجی پتروشیمی پتروناد منطقه ماهشهر نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با تجمع دوباره مقابل فرمانداری ماهشهر
* ادامه یکشنبه های اعتراضی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی اهواز وشوش نسبت به سطح نازل حقوق منجمله عدم اعمال مصوبه مزدی شورای عالی کار،عدم پرداخت بدهی دولت وبیمه درمانی نامناسب مقابل اداره کل کار استان خوزستان واداره کار شهرستان شوش
روز یکشنبه 20 اردیبهشت، کارگران بازنشسته تامین اجتماعی اهواز وشوش برای اعتراض به سطح نازل حقوق منجمله عدم اعمال مصوبه مزدی شورای عالی کار،عدم پرداخت بدهی دولت وبیمه درمانی نامناسب مقابل اداره کل کار استان خوزستان واداره کار شهرستان شوش تجمع کردند.
* ادامه کنش های کارگران اخراجی کارخانه مارال صنعت ارومیه برای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و بازگشت بکارو وعده های توخالی مسئولان
روزیکشنبه 20 اردیبهشت، کارگران اخراجی کارخانه مارال صنعت ارومیه از ادامه کنش هایشان برای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و بازگشت بکارو وعده های توخالی مسئولان،خبردادند.
از روز یکم فروردین ماه سال جاری ، از ورود حدود1500 نفر از کارگران مجموعه صنعتی مارال صنعت ارومیه واقع در استان آذربایجان غربی به بهانه مشکلات مالی ناشی از کاهش فروش، از سوی کارفرما جلوگیری شد و شماری از این کارگران برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار معرفی شدهاند.
بار رفع مشکلات کارخانه قرار است کارفرما کارگران را به کار سابق خود بازگرداند. هر چند کارگران میگویند مجموعه مارال صنعت حدود 4 هزار نیروی کار دارد که از این تعداد 1500 نفر مشمول عدم نیاز شدهاند. در حال حاضر شرایط تولید در برخی از واحدهای مجموعه مارال صنعت بهبود پیدا کرده و فعالیت از سر گرفته شده و تعداد انگشت شماری از کارگران به کار سابق خود بازگشتند.
در این زمینه یکی از کارگران اخراجی مجموعه صنعتی مارال صنعت به خبرنگار رسانه ای گفت: در حدود یک ماه ونیمی که بیکار شدم در جستجوی کار به واحدهای صنعتی و خدماتی زیادی مراجعه کردهام اما تا این لحظه هیچ کاری برای من و سایر همکارانم پیدا نشده و مقرری بیمه بیکاری نیز به شمار زیادی از کارگران تعلق نگرفته است.
او گفت: درحالی من و سایر همکارانم به دنبال ایجاد شرایط برای بازگشت به کار هستیم که مسئولان در جلسات مختلف، وعده بازگشت به کار کارگران تعدیلی را میدهند.
او با بیان اینکه شرایط معیشتی خوبی ندارد، گفت: از چند سال قبل به امید اشتغال پایدار در مجموعه مارال صنعت، مشغول به کار شدهایم و در طول این مدت آنچه دریافت کردهایم حداقلهای مزدی بوده است. در عین حال مقرری بیمه بیکاری به همکارانی که سوابق کمتری دارند، تعلق نگرفته است.
این کارگر درباره مطالبات معوقه خود وهمکارانش نیز گفت: علیرغم انجام تسویه حساب، متاسفانه مطالباتمان که مربوط به مانده مرخصیها و اضافه کاریها میشود هنوز پرداخت نشده وقول پرداخت آنها را حداقل تا دو ماه آینده داده اند.
طبق اظهارات وی؛ خواسته کارگران تعدیل شده مجموعه مارال صنعت با سوابق کاری مختلف، بازگشت به کار سابق یا جابجایی در واحدهای زیر مجموعه است.
درهمین رابطه:کنش های کارگران مارال صنعت ارومیه دراعتراض بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی 1500 بدنبال تعطیلی کارخانه بدلیل کمبود ورق فولاد وبی خیالی مسئولان
جمعی از کارگران کارخانه مارال صنعت ارومیه اعلام کردند: بیش از یک ماه است در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارند و تعطیلی فعالیتهای این بزرگترین واحد تولیدی محور و قطعات یدکی تریلی واقع در کیلومتر 10 جاده ارومیه – مهاباد ، مشکلات جدی مالی برای آنها ایجاد کرده است و علیرغم اطلاع مسئولان از همه مشکلات و مراجعات متعدد کارگران به نهادهای مربوطه، متاسفانه هیچ مسئولی در شهرستان ارومیه پیگیر نیست و بعد از گذشت بیش از یک ماه، هنوز هیچ اقدامی برای از سرگیری مجدد فعالیت تولیدی این مجموعهی اشتغالزا و رفع مشکلات آن صورت ندادهاند.
روزچهارشنبه 2 اردیبهشت،آنهابه خبرنگاررسانه ای گفتند: این وضعیت باعث بروز مشکلات جدی معیشتی برای خانوادههای کارگران شده است.
آنهاافزودند: نیروهایی که طی شش ماه اخیر در کارخانه جذب شده بودند، پیش از پایان سال با تصمیم مدیریت اخراج شدهاند و کارگران باسابقه نیز از تاریخ 25 اسفند با اعلام «عدم نیاز» از سوی کارفرما، به بیمه بیکاری معرفی شدهاند.
کارگران اعلام کردند: برغم پیگیریهای مکرر، مطالبات آنها از جمله اضافهکاری و مانده مرخصی تا پایان اسفند ماه، تاکنون تسویه نشده است.
مسئولان کارخانه، در پاسخ به مراجعات کارگران، علت تعطیلی فعالیتها و عدم امکان بازگشت نیروها را کمبود ورق فولاد عنوان کردهاند و اعلام داشتهاند که ازسرگیری فعالیت کارخانه منوط به بهبود شرایط تأمین مواد اولیه و ثبات در تولید فولاد در کشور است.
کارگران با اشاره به افزایش هزینههای زندگی، عنوان کردند: انتظار داشتند با اعمال افزایش 60 درصدی حقوق، بخشی از فشار معیشتی آنان جبران شود، اما در شرایط فعلی با اخراج و بیکاری مواجه شدهاند.
آنها ادامه دادند: علیرغم اطلاع مسئولان از همه مشکلات و مراجعات متعدد کارگران به نهادهای مربوطه، متاسفانه هیچ مسئولی در شهرستان ارومیه پیگیر نیست و بعد از گذشت بیش از یک ماه، هنوز هیچ اقدامی برای از سرگیری مجدد فعالیت تولیدی این مجموعهی اشتغالزا و رفع مشکلات آن صورت ندادهاند.
آنان خواستار رسیدگی مسئولان ذیربط نسبت به وضعیت شاغلان سابق این واحد صنعتی هستند و تأکید کردند: تأمین حداقل نیازهای ضروری زندگی برای بسیاری از کارگران دشوار شده است.
* ازسرگیری اعتراضات جمعی از کسبه بازار جنت نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با تجمع مقابل ساختمان شورای شهر و شهرداری تهران
روزیکشنبه 20 اردیبهشت، جمعی از کسبه بازار جنت با تجمع مقابل ساختمان شورای شهر و شهرداری تهران اعتراضشان را نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی پس از آتش سوزی ازسرگرفتند.
یادآوری:
/ادامه اعتراضات جمعی از کسبه بازار جنت نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با تجمع مقابل ساختمان شورای شهر و شهرداری تهران
روزیکشنبه 19 بهمن، جمعی از کسبه بازار جنت درادامه اعتراضاتشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دست به تجمع مقابل ساختمان شورای شهر و شهرداری تهران،زدند و خواستار جبران خسارات شدند.
//تجمع اعتراضی جمعی از کسبه بازار جنت نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی پس از آتش سوزی مقابل ساختمان شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران وابسته به شهرداری
فیلم منتشره درشبکه های اجتماعی،از تجمع اعتراضی روزشنبه 18 بهمن، جمعی از کسبه بازار جنت نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی پس از آتش سوزی مقابل ساختمان شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران وابسته به شهرداری،خبرمی دهند.
براساس گزارش رسانه ای شده،روز پنجشنبه 16 بهمن، دو روز پس از آتش سوزی، کاسبان بازارچه جنت که حالا تمام مال و اموال خود را در آتش از دست داده اند، برای شنیده شدن صدای شان در خیابان «نیلوفر» که کوچه کناری بازارچه است، جمع شده اند. همه در حال گفت وگو هستند. چند مرد و زن به دیگران می گویند که در مصاحبه با تلویزیون درخواست جبران خسارات کنند. یک زن مشغول گرفتن شماره مال باختگان است تا لینک کارزاری را که برای مطالبه جبران خسارات بازارچه جنت ایجاد شده است، برای آنها بفرستد. در این میان «خانم میم» در گوشه خیابان به دیوار حائل بزرگراه تکیه داده است؛ او که دارای دو غرفه لباس زیر مردانه و زنانه بود، می گوید: «آتش نشانی دیر رسید و وقتی هم رسید، تانکرهایش آب نداشت. قبلا اینجا یک لوله آب اضطراری بود که چند سال پیش برای زدن ورودی مناسب معلولین برداشته شد. یکی از آتش نشانان به من گفت شانس آوردید در «نیایش مال» آب وجود داشت، وگرنه آتش سوزی خاموش نمی شد». او از سال 1392 در «بازار جنت» کار می کند و نزدیک به 12 سال از عمر خود را صرف ایجاد یک کسب وکار مطمئن برای خود در این بازارچه محلی کرده است: «الان هرکسی هرچه را داشته و نداشته از دست داده است. ما اینجا 350 غرفه بودیم، همه غرفه داران هم از قشر ضعیف هستیم و حالا در شب عید، تمام سرمایه خود را از دست داده ایم و کلی چک داریم که باید پاس شود». «خانم میم» می گوید پیمانکار بازارچه برای آنکه از مخارج کم کند، سیستم اطفای حریق را از اول فعال نکرده است: «این بازارچه را در 20 روز ساختند و پس از ساخت به خاطر اینکه هزینه نکنند، تنها به گذاشتن چیلر و سیستم اطفای حریق نمایشی بسنده کردند. این امکانات هیچ گاه به شکل واقعی فعال نشد و همیشه به ماموران بازرسی شهرداری (hse) می گفتند کپسول ها چک شده و ایمن است؛ درحالی که هیچ وقت چک نمی شد و در این حادثه نیز کپسول ها فقط 20 ثانیه کار کردند». سروصدایی بلند می شود، «خانم میم» بی توجه به جمعیت ادامه می دهد: «دست فروش نیستیم که ما را به جای دیگری منتقل کنند. ما اصلا دیگر چیزی برای فروش نداریم. ما درخواست داریم اول خسارت ما را بدهند و دوم اینجا را مثل دفعه اول که 20روزه ساخته شد، دوباره بسازند».
* تجمع اعتراضی مال باختگان خودرویی زنجان نسبت به کندی رسیدگی به پرونده کلاهبرداری مقابل مقابل دادسرای مرکز استان
روزیکشنبه 20 اردیبهشت، مالباختگان خودرویی زنجان برای اعتراض به کندی رسیدگی به پرونده کلاهبرداری مقابل مقابل دادسرای مرکزاین استان تجمع کردند وخواهان تسریع در رسیدگی به پرونده شاکیان و احقاق حقوق نزدیک به 60 میلیارد تومانی خود شدند.
بنا به گزارش رسانه ای شده،شمار شاکیان این پرونده 172 نفر است که 122 نفراز آنان ساکن شهر زنجان و 50 نفر از اهالی طارم هستند.
* اعتراض کارگران شهرداری یاسوج نسبت به سطح نازل حقوق وپرداخت نشدن بموقعش،نداشتن امنیت شغلی و عدم تبدیل وضعیت
روز دوشنبه 21 اردیبهشت، کارگران شهرداری یاسوج اعتراضشان را نسبت به سطح نازل حقوق وپرداخت نشدن بموقعش،نداشتن امنیت شغلی و عدم تبدیل وضعیت،ابرازکردند.
کارگران شهرداری یاسوج به خبرنگار رسانه ای گفتند: ما در چند سال گذشته به صورت شرکتی در استخدام چند شرکت پیمانکاری هستیم؛ به این شرایط اعتراض داریم و امروز خواستار آن هستیم که وضعیت استخدامی ما به قرارداد مستقیم تبدیل شود.
این کارگران که تعدادشان حدود 500 نفر است، افزودند:در نتیجه حضور پیمانکار شاهد به تعویق افتادن پرداخت مطالباتشان هستند و به همین دلیل بارها مشکلات خود را به مسئولان شهری اعلام کردهاند اما تاکنون مسئولان شهری هیچ تصمیم جدی برای حذف پیمانکار و نوع قرارداد کارگران نگرفتهاند و این موضوع هر روز نگرانی کارگران را بیشتر میکند.
کارگران پیمانی شهرداری یاسوج که از ابتدای فروردین ماه سال جاری مطالبات مزدیشان به تعویق افتاده، ادامه دادند:حقوق دریافتی آنان کفاف زندگیشان را نمیدهد و در این بین، شرکت واسطهای که هیچ نقشی در خدمات شهری ندارد، به واسطه کار آنان، به سودهای کلانی رسیده است.
به گفته آنها، کارگرانی که توسط شرکتهای واسطه نیروی انسانی در بخش خدمات 5 منطقه شهرداری یاسوج مشغول به کار هستند، ثبات شغلی ندارند و هر لحظه امکان بیکاری آنها وجود دارد.
یکی از کارگران شهرداری یاسوج با بیان اینکه پیمانکار تامین نیرو فقط یک اسم است و هیچ نقشی در انجام کار اجرایی شهر ندارد، تصریح کرد: برخی پیمانکاران شهری برای انجام پروژههای اجرایی آورده مالی دارند و مرتبا از جیب هزینه میکنند اما پیمانکاران تامین نیرو بدون یک ریال آورده مالی، به سودهای کلانی دست پیدا میکنند.
او در ادامه افزود: شهرداری یاسوج میتواند با حذف پیمانکاران تامین نیرو، با کارگران قرارداد مستقیم ببندند. ما کارگران انتظار داریم منابع مالی به کارگران بازگردد؛ با این اتفاق شاهد افزایش انگیزه در کارگران خواهیم بود.
او در ادامه افزود: ما کارگران خدماتی شهرداری یاسوج سالهای گذشته با چالشهای زیادی روبرو بودیم و مرتبا برای دریافت مطالبات معوقه خود اعتراض میکردیم. پیگیری مکرر ما در سالهای گذشته، در نهایت باعث شد امروز مطالباتمان به حداقل کاهش یابد و در کل به جز بحث حذف پیمانکاران که خواسته همه کارگران شهرداری است، خواسته دیگری نداریم.
یکی دیگر از کارگران شهرداری یاسوج در ادامه تصریح کرد: متاسفانه در سالهای اخیر نظارت کافی بر عملکرد پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری یاسوج وجود نداشته است؛ به جرات میتوانیم بگوییم برخی پیمانکاران نسبت خویشاوندی با برخی مسئولان شهری دارند و هرساله برای عقد قرارداد از سوی آنها حمایت میشوند.
او افزود: علیرغم اینکه تاکید شده است چنانچه عوامل کارگری بدون تجهیزات بهداشتی مانند ماسک و دستکش مشاهده شوند، پیمانکار باید جریمه شود اما ما به اندازه کافی لباس کار (سالی یکدست)، دستکش و ماسک و سایر تجهیزات ایمنی در اختیار نداریم.
او با تاکید بر اینکه کارگران پیمانکاری بعد از سالها کار از همه مزایای قانونی کار بیبهرهاند و از قراردادهای موقت خود با پیمانکار خسته شدهاند، در پایان خواستار حذف پیمانکاران تامین نیرو شد و اعلام کرد شهرداری باید این مطالبه کارگران را جدی بگیرد.
* ادامه اعتراضات اعضای هیات علمی اخراجی دانشگاه فرهنگیان کشور نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با برپایی تجمع مقابل سازمان بازرسی کل کشور و وزارت آموزش و پرورش ؛برخورد وحشیانه حراست وزارت آموزش و پرورش با اساتید حق طلب
روزیکشنبه 20 اردیبهشت، اعضای هیات علمی اخراجی دانشگاه فرهنگیان کشور درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مبنی بربیکاری با 10 ماه حقوق معوقه خودرا به تهران رساندند ودست به تجمع مقابل سازمان بازرسی کل کشور و وزارت آموزش و پرورش زدند.
جمعی از تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفتند: پس از طی مسافتهایی تا 2000 کیلومتر، مقابل سازمان بازرسی کل کشور و وزارت آموزش و پرورش تجمع کردیم. ما مستندات قانونی از نهادهای فرادست داشتیم اما این مستندات در وزارتخانه و دانشگاه، نه شنیده شدند، نه دیده شدند و نه پاسخی دریافت کردیم.
این اساتید با بیان اینکه بعد از تجمع مقابل سازمان بازرسی کشور با آنها جلسهی فوری برگزار شده گفتند: هم با ما همدلی کردند و هم مدارکمان را تحویل گرفتند و امیدواریم اینبار دیگر به حقوقمان برسیم.
اساتید اخراج شده دانشگاه فرهنگیان گفتند: بعد از تجمع مقابل سازمان بازرسی کشور، مقابل وزارت آموزش و پرورش رفتیم اما حراست مجموعه با فریاد و رفتاری نادرست، با ما که سالها معلمان این کشور را آموزش دادهایم، رفتار کرد و اجازه ندادند صدای حق طلبی خود را بلند کنیم.
این اساتید اخراج شده خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفتند: آقای وزیر! شما که ادعای همراهی دارید، آیا از حراستی که با پیشکسوتان این چنین میکند، عذرخواهی نمیکنید؟ اگر عزمی بود، تا حالا مشکل ما حل شده بود.
آنها تاکید میکنند که این عملکرد خلاف قانون است و این رفتار حقوق و نتیجهی سالها کارِ اساتید را پایمال کرده است.
گفتنی است، بیش از 300 عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، ماههاست اخراج شدهاند و به گفته خودشان حدود 10 ماه است که کلیه حقوق و مزایایشان قطع شده است.
آنها بارها به اخراج غیرقانونی خود اعتراض کردهاند و علیرغم گرفتن تاییدِ حقانیت اعضای هیئت علمی از سوی مراجع مختلف قانونی و تمام اسناد و مدارک مثبت به نفع اساتید، تاکنون رئیس دانشگاه فرهنگیان و وزیر آموزش و پرورش از اجرای قانون استنکاف کرده و بر تضییع حقوق اساتید پافشاری میکنند.
اساتید اخراج شده دانشگاه فرهنگیان میگویند: وزیر آموزش و پرورش و رئیس دانشگاه فرهنگیان، سال ها خدمت صادقانه ما را تضییع و کلیه حقوق و مزایای ما را به مدت 10 ماه قطع کردهاند.
آنها میگویند: در سختی معیشت و تنگنای اقتصادی قرار گرفتهایم. این زندگی در شان اعضای هیئت علمی و خانوادههایشان نیست و ناعادلانه با ما رفتار کردهاند.
این اساتید خواهان رسیدگی به مطالبات خود و عزل رئیس دانشگاه فرهنگیان هستند.
یاد آوری:
/پنجمین تجمع اعتراضی اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مبنی بر بازنشستگی اجباری وعدم پرداخت 6 ماه حقوق
روز دوشنبه 15 دی ماه 1404 برای پنجمین بار، اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان برای اعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مبنی بر بازنشستگی اجباری وعدم پرداخت 6 ماه حقوق دست به تجمع زدند.
تجمع کنندگان در توضیح وضعیت خود به خبرنگاررسانه ای گفتند: ریاست دانشگاه فرهنگیان، بدون توجه به مصوبه سال 96 هیات امنای دانشگاه نزدیک به 400 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه را اجباری، گزینشی و تبعیضآمیز بازنشسته کرده است.
آنها افزودند: از 31 تیرماه تاکنون به مدت 6 ماه حقوق اساتید را قطع و اعضای هیئت علمی حقوق دریافت نکردهاند.
آنها ادامه دادند: وزیر آموزش و پرورش و رئیس دانشگاه، از اجرای قانون خودداری کرده و در برابر اجرای قانون ایستادگی کرده و به قانون تمکین نمیکنند.
آنها در پایان گفتند: 400 خانواده اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان به خاطر پایداری و پافشاری بر حق قانونی و اظهر منالشمس خود، بیش از 6 ماه است که بدون دریافت حقوق با حسابهای خالی به سختی و دشواری و با نگرانی از بیعدالتی روزگار میگذرانند.
//ادامه کنش های جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان دراعتراض به اخراج از کار بیش از 300 عضو هیئت علمی این دانشگاه با 9 ماه حقوق معوقه ازطرف رئیس دانشگاه فرهنگیان و وزیر آموزش و پرورش
روزسه شنبه 8 اردیبهشت ماه 1405، جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان از ادامه کنش هایشان دراعتراض به اخراج از کار بیش از 300 عضو هیئت علمی این دانشگاه با 9 ماه حقوق معوقه ازطرف رئیس دانشگاه فرهنگیان و وزیر آموزش و پرورش،خبردادند.
جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان از حل نشدن مشکل خود بعد از ماهها پیگیری خبر دادند وبه خبرنگار رسانه ای گفتند: بیش از 300 عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، در دولت فعلی از دانشگاه اخراج شدهاند و بیش از 9 ماه است کلیه حقوق و مزایای ما قطع شده است.
اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان گفتند: به اخراج غیرقانونی خود بارها اعتراض کردهایم و با پیگیریهای مستمر نمایندگان کمیسیونهای آموزش، تحقیقات و فناوری و کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس، ستاد دولت بویژه معاون حقوقی رییسجمهور ، بازرس ویژه رییسجمهور و معاون پارلمانی رییسجمهور، موضوع اعتراض مورد بررسی دقیق قرار گرفت و با تایید حقانیت اعضای هیئت علمی و در جهت محق بودن استادان اعلام نظر کردهاند.
آنها افزودند: با وجود تایید حقانیت اعضای هیئت علمی از سوی مراجع مختلف قانونی و تمام اسناد و مدارک مثبت به نفع اساتید، تاکنون رئیس دانشگاه فرهنگیان و وزیر آموزش و پرورش از اجرای قانون استنکاف کرده و بر تضییع حقوق اساتید پافشاری میکنند.
اساتید اخراج شده دانشگاه فرهنگیان ادامه دادند: وزیر آموزش و پرورش و رئیس دانشگاه فرهنگیان، سال ها خدمت صادقانه و خالصانه علمی و آموزشی اعضای هیئت علمی را تضییع و کلیه حقوق و مزایای آنان را به مدت بیش از 9 ماه قطع کردهاند.
آنها اضافه کردند: ما را در سختی معیشت وتنگنای اقتصادی قرار دادهاند و با اعضای هیئت علمی و خانوادههایشان ناعادلانه رفتار کردهاند.
آنها گفتند: این رفتار نه فقط ضرر و زیان مادی که حتی زیان معنوی بسیاری به ما رسانده و در برخی موارد زندگی خانوادگی برخی از اساتید را هم تحت تاثیر قرار داده است.
آنها افزودند:در زمان جنگ به دلیل قطع طولانی مدت کلیه حقوق و مزایای ماهانه اعضای هیئت علمی و ابر تورم موجود در جامعه، اساتید تمام اندوخته و داشتههای خود را مصرف کرده و به پایان رسانده بودند و به دلیل مشکلات حاد اقتصادی در زیر موشک و بمباران مانده و نتوانستند خود و خانواده هایشان را به مکان امن منتقل نمایند.
از جمله خواستهی این اساتید عزل رییس دانشگاه فرهنگیان است وتاکید دارند: حضور ایشان در دانشگاه آسیب جدی به مجموعه دانشگاه وارد کرده است که قابل جبران نیز نخواهد بود. ضمنا ایشان عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان نبوده و مدت ماموریت شان نیز از مورخ 23 بهمن ماه 1404در دانشگاه تمام شده است.
آنها درخاتمه گفتند: باید به فوریت و در اسرع وقت، دستورات صریحی برای بازگشت به کار و برقراری مجدد احکام اشتغال به کار استادان اخراجی دانشگاه فرهنگیان صادر شود.
آنها همچنین خواستار دریافت حقوق و مزایای معوقهی نه ماههی خود – که از تیر ماه 1404 تاکنون پرداخت نشده است- هستند.
* تجمع اعتراضی جمعی از خریداران خودروی لاماری ایما ثبتنامی آبانماه 1404 نسبت به عدم اجرای تعهدات شرکت آرین پارس موتورمقابل ساختمان شورای رقابت وسازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان
روزسه شنبه 22 اردیبهشت، جمعی از خریداران خودروی لاماری ایما ثبتنامی آبانماه 1404 برای اعتراض به عدم اجرای تعهدات شرکت آرین پارس موتورمقابل ساختمان شورای رقابت وسازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان درتهران تجمع کردند.
معترضان اعلام کردند با وجود گذشت ماهها از موعد اعلامشده، همچنان دعوتنامه تکمیل وجه برای بسیاری از خریداران ارسال نشده و این در حالی است که بخشی از ثبتنامکنندگان با شرایط مشابه، پیشتر دعوتنامه دریافت کرده، تکمیل وجه انجام داده و حتی خودروهای خود را تحویل گرفتهاند.
خریداران با انتقاد از تبعیض ایجاد شده و افزایش غیرشفاف قیمتها، خواستار ورود فوری شورای رقابت و سایر نهادهای نظارتی برای بررسی عملکرد شرکت و پیگیری مسئولیت مسئولان مربوطه شدند.
* کنش های کارگران اخراجی صاپنا بدنبال تعطیلی کارخانه برای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی زیرسایه سکوت مسئولان
روزچهارشنبه 23 اردیبهشت، کارگران اخراجی کارخانه صاپنا از کنش هایشان برای پایان دادن به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی زیرسایه سکوت مسئولان طی 2 ماه گذشته بدنبال این واحد تولیدکننده انواع محصولات پلاستیکی (لولههای پلیاتیلن و PVC انواع اتصالات) واقع در شهرستان دلفان، استان لرستان خبردادند.
بنابه گزارش رسانه ای شده، کارخانه صاپنا از حدود دو ماه پیش فعالیت خود را متوقف کرده و حدود ۵۰ کارگر بیکار شده و برای دریافت مقرری بیمه بیکاری اقدام کرده اند.
بر پایه اظهارات کارگران این کارخانه، کارفرما دربهای کارخانه را بسته و تعدادی کارگر به عنوان نگهبان مشغول محافظت از اموال کارفرما و تجهیزات کارخانه هستند.
کارگران در پیگیری وضعیت کارخانه، طی دو ماه گذشته چندین بار مشکلات خود را به نهادهای مربوطه اعلام کردهاند اما گویا گشایشی حاصل نشده است. این در حالی است که بهانه کارفرما برای توقف فعالیت کارخانه و بیکاری کارگران، کمبود مواد اولیه بوده است.
* گزارشی کوتاه از نشست نمایندگان بازنشستگان شهر شوش
فقط کف خیابون به دست میاد حقمون
روز یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۵، جمعی از نمایندگان بازنشستگان شوش در اعتراض به وضعیت خدمات درمانی، دستمزدها و نبود بیمارستان، با مدیر تأمین اجتماعی شهرستان دیدار کردند.
در این نشست، نمایندگان بازنشستگان خواستار افزایش دستمزدها بر اساس مزد تعیینشده برای سال ۱۴۰۵، تأسیس بیمارستان، رفع مشکلات بیمه تکمیلی و ارائه خدمات مناسب و بهموقع درمانی شدند.
نمایندگان بازنشستگان همچنین درباره وضعیت دشوار معیشتی سخن گفتند و با اشاره به تورم سرسامآور و افزایش روزانه قیمت مواد غذایی، درمان، مسکن، پوشاک و دیگر نیازهای اساسی، تأکید کردند که با گذشت دو ماه از سال، هنوز افزایش ناچیز دستمزد سال ۱۴۰۵ برای بازنشستگان اعمال نشده است.
بر اساس آخرین گزارشها، در نشست روز سهشنبه ۲۲ اردیبهشتماه مسئولان تأمین اجتماعی اعلام شده است که قرار است در نیمه نخست خردادماه، درباره افزایش دستمزد تعیینشده سال ۱۴۰۵ برای بازنشستگان تعیین تکلیف شود.
برگرفته از کانال سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه
* اعتراض جمعی از دانشگاهیان تربیت مدرس نسبت به تلاش حکومت جهت تغییر کاربری پارک علم و فناوری از نهاد علمی به دستگاه سرکوب و آسیب دیدن فضای علمی و زیستبوم نوآوری
روزنامه «اعتماد» به نقل از یک منبع آگاه در دانشگاه تربیت مدرس گزارش داده که برای دومین بار طی سه هفته اخیر، نیروهای انتظامی وارد پردیس بابایی، محل استقرار پارک علم و فناوری این دانشگاه، شدهاند وی واستار تخلیه و واگذاری این زمین ۶۰ هکتاری شدهاند. به گفته این منبع، ورود اخیر بدون مجوز قضایی و همراه با استقرار کانکسها بوده و به تنش میان مأموران و کارکنان دانشگاه انجامیده است.
این زمین از سال ۱۳۸۷ به دانشگاه تربیت مدرس واگذار شده و اکنون ۱۷ شرکت دانشبنیان در حوزههایی مانند تجهیزات پزشکی، انرژیهای تجدیدپذیر، کشاورزی و فناوریهای زیستی در آن فعالیت میکنند.
در پی این اتفاق، جمعی از دانشگاهیان تربیت مدرس با انتشار بیانیهای نسبت به آسیب دیدن فضای علمی و زیستبوم نوآوری کشور هشدار دادند و حفظ این مجموعه را ضرورتی ملی دانستند.
برگرفته از کانال دانشجویان متحد
* اعتراض جمعی از رانندگان سرویس مدارس مشهد نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی
روزجمعه 25 اردیبهشت، جمعی از رانندگان سرویس مدارس مشهد ازاعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با ارسال نامهای به بازرسی استانداری خراسان رضوی خبردادند.
جمعی از رانندگان سرویس مدارس مشهد، از بلاتکلیفی وضعیت شغلی و عدم پرداخت حقوق سه ماهه پایانی سال تحصیلی خود خبر دادند.
آنها نسبت به وضعیت نامشخص حقوق سه ماهه آخر سال تحصیلی خود اعتراض کرده و با ارسال نامهای به بازرسی استانداری، خواستار رسیدگی فوری به این معضل شدند.
به گفته این رانندگان، با توجه به شرایط اضطراری و جنگی کشور و بنا به صلاحدید مدیران، فعالیت سرویسهای مدارس تعلیق شده است. این در حالی است که قرارداد رانندگان با شرکتهای پیمانکار 9 ماهه تنظیم شده بود.
یکی از این رانندگان در تشریح این وضعیت به خبرنگار رسانه ای گفت: خانوادههای دانشآموزان به دلیل تعطیلیها از خدمات کامل استفاده نکردهاند و منطقی است که پرداخت کامل هزینه سرویس از سوی آنها توجیهپذیر نباشد؛ اما از سوی دیگر، شرکتهای پیمانکار نیز زیر بار پرداخت حقوق ما نمیروند و ادعا میکنند امکان پرداخت کامل را ندارند. در این میان، این رانندگان هستند که با وجود تورم، فشارهای اقتصادی و بیکاری، بیشترین آسیب را متحمل میشوند.
بر اساس اظهارات این رانندگان، یکی از مشکلات اساسی، نوع قرارداد آنهاست. از آنجا که این قراردادها «با خودرو» منعقد میشود، مشمول قانون کار نیست.
رانندگان معترض افزوند:وقتی برای پیگیری به سازمان تأمین اجتماعی مراجعه میکنیم، با مشکلات عجیبی روبرو میشویم؛ از جمله تهدید به قطع حقوق بازنشستگان یا قطع بیمه تاکسیرانان. این در حالی است که شرکتهای پیمانکار، 30 درصد از حقوق کل رانندهها را دریافت میکنند، اما از این مبلغ تنها حدود 10 درصد از رانندگان را بیمه کردهاند.
رانندگان سرویس مدارس مشهد با اشاره به کسر مبالغ بیمه از قراردادهایشان تصریح کردند:با توجه به پرداخت 8/7 درصد از کل مبلغ قرارداد به تأمین اجتماعی بابت حق بیمه، این سازمان موظف است برای این سه ماه تعطیلی، بیمه بیکاری پرداخت کند؛ اما از آنجا که اکثر شرکتها همه رانندهها را بیمه نکردهاند، دست رانندگان به جایی بند نیست.
بر اساس آمارهای ارائهشده از سوی مدیران مربوطه، گردش مالی سرویس مدارس در این بخش حدود 1500 میلیارد تومان برآورد میشود که 8/7 درصد آن (سهم بیمه) رقمی بالغ بر 120 میلیارد تومان است.
این کارگران در پایان ضمن درخواست از بازرسی استانداری برای ورود به موضوع، تأکید کردند: تأمین اجتماعی باید پاسخگوی حقوق رانندگان باشد. همچنین شرکتهایی که با وجود کسر هزینهها، رانندگان را بیمه نکردهاند باید حساب پس بدهند. سوال ما این است که چرا سازمان تاکسیرانی که حق نظارت دریافت میکند و این 1500 میلیارد تومان در حسابهای مرتبط با آنها در گردش است، هیچ پاسخی به مطالبات برحق و قانونی ما نمیدهد؟
* تجمعات اعتراضی کارگران اخراجی پتروشیمی پتروناد منطقه ماهشهر نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل اداره کار و دادسرای بندرامام و فرمانداری ماهشهر
روزشنبه 26 اردیبهشت،جمعی از کارگران اخراجی پتروشیمی پتروناد منطقه ماهشهر برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل دادسرای عمومی بندرامام تجمع کردند وخواستار بازگشت بکارشدند.
این کارگران حق طلب برای اعتراض به اخراج 200 کارگر طی روز های گذشته مقابل اداره کار بندرامام و فرمانداری ماهشهر دست به تجمع زده بودند.
یکی از کارگران اخراجی این مجموعه با بیان اینکه دو سال در پتروناد به عنوان استادکار فیتر در پروژهها فعال بوده،به خبرنگاررسانه ای گفت: ما سالها در مجموعه پتروناد که مواد اولیه پتروشیمی مخصوص دارو و برخی صنایع دیگر را تولید میکند، فعال بودیم. قرار بوده که از ابتدای سال مجموعه برای فازهای مختلف خود نیرو بگیرد و به سر کار برویم. پس از تعطیلات سال جدید، کار در این مجموعه شروع شد اما همزمان کارگران بومی منطقه که بیش از 200 نفر بودند، از مجموعه اخراج شدند و ظاهراً نیروی کار غیر بومی جذب مجموعه شد.
وی افزود: این دویست نفر بیکار شده، اغلب متاهل و صاحب فرزند هستند و با امید به تداوم کار، اقدام به اخذ وام کردهاند. ما باوجود اینکه نیروی پروژهای بودیم، با امید به اینکه این واحد در طول جنگ اخیر هیچ آسیبی ندیده و پروژههای آن برقرار است،برای زندگیمان برنامهریزی کرده بودیم. اما حالا همگی اخراج شدیم.
این کارگر اخراجی ادامه داد: بسیاری از نیروها از جمله بنده، بیش از دو سال سابقه کار در این شرکت داشتیم و برخی استادکاران فیتر، سیویل، جوشکار و مونتاژکار، سابقه بیشتری نیز دارند.
او با اشاره به اینکه شرکت پتروناد در حال توسعه و در حال تبدیل به هفت واحد است و ما کارگران سازنده آن هفت واحد بودیم، گفت: نیروهای جدید غیربومی در این مجموعه اضافه شدند. ما همه ایرانی هستیم و با نیروی کار غیربومی مشکلی نداریم، اما چرا ما که سالها خاک پروژههای پتروناد را خوردیم و سابقه و تجربه داریم، باید بیکار شویم؟!
* بازنشستگان راهی جز اعتراض ندارند!
علی نجاتی، فعال کارگری و کارگر بازنشسته نیشکر هفتتپه، در اظهاراتی درباره وضعیت معیشتی بازنشستگان و کارگران، شرایط اقتصادی امروز را برای مزدبگیران «سخت و نگرانکننده» توصیف کرد.
او در گفتگو با وبسایت «قلمرو رفاه» تأکید کرده است که نهتنها بازنشستگان، بلکه کارگران، معلمان و کارمندان نیز با توجه به افزایش هزینههای زندگی، در وضعیت دشواری قرار دارند.
نجاتی با اشاره به رشد قیمت کالاهای اساسی، هزینههای درمان و مسکن، این شرایط را «اسفبار» توصیف کرده و گفته است که دستمزدها در برابر تورم موجود توان پاسخگویی ندارند.
به گفته او، بازنشستگان تأمین اجتماعی در سالهای گذشته بارها نسبت به این وضعیت اعتراض کردهاند، اما به اعتقادش «صدای آنان از سوی مسئولان شنیده نشده است.»
این فعال کارگری حداقل دستمزد ماهانه حدود ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان را — که با مزایا تا حدود ۲۳ میلیون تومان میرسد — «زیر خط فقر» دانسته و بر ناکافی بودن آن برای تأمین هزینههای زندگی تأکید کرده است.
نجاتی همچنین با اشاره به مشکلات ساختاری در سازمان تأمین اجتماعی گفته است که بدهیهای سنگین دولت، کمبود منابع و کاهش ورودی صندوق به دلیل تعطیلی یا رکود برخی واحدهای تولیدی، فشار مضاعفی بر این نهاد وارد کرده است.
او در ادامه تأکید کرده است: «تنها راه پیش روی بازنشستگان اعتراض است.» به گفته او، اگرچه در شرایط فعلی تلاشهایی برای پیگیری مطالبات از طریق گفتوگو با مسئولان در جریان است، اما در صورت بینتیجه ماندن این روند، بازنشستگان ممکن است بار دیگر مطالبات خود را از طریق تجمعات خیابانی پیگیری کنند.
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۵
برگرفته از کانال سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه
* ادامه یکشنبه های اعتراضی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی نسبت به سطح نازل حقوق منجمله عدم اعمال مصوبه مزدی شورای عالی کار،عدم پرداخت بدهی دولت وبیمه درمانی نامناسب مقابل سازمان تامین اجتماعی درتهران ،اداره کل کار استان های آذربایجان شرقی و گیلان در شهرهای تبریز ورشت و خوزستان واداره کار شهرستان شوش
یکشنبه 27 اردیبهشت
کانال سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه:
فقط کف خیابون به دست میاد حقمون
عدالت، معیشت، منزلت، حق مسلم ماست!
* تجمع اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی شوش. امروز یکشنبه در مقابل سازمان تامین اجتماعی شوش
اعتراض به شرایط بد معیشت و نبود عدالت اجتماعی. اعتراض به دستمزدهای ناچیز و نامناسب، اعتراض به نداشتن درمان و دارو و خدمات تامین اجتماعی. اعتراض به غارت و چپاول، اعتراض به گرانی و تورم افسارگسیخته، به فقر و سیه روزی حاکم شده. اعتراض به تبعیض استثمار، ستم و نابرابری ها. اعتراض به نبود آزادی، اعتراض به شرایط بد زندگی، نبود آسایش و امنیت، رفاه و زندگی شایسته.
نابود باد بندگی، زنده باد زندگی
یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۵
کانال سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه
گزارش رسانه ای شده:
صبح امروز جمعی از بازنشستگان و مستمریبگیران کارگری با حضور در مقابل ادارات کل تامین اجتماعی در شهرهای تهران، شوش، تبریز و رشت، نسبت به وضعیت معیشتی خود، عدم تحقق وعدههای مسئولان سازمان و همچنین بلاتکلیفی در تعیین و ابلاغ حق مسکن، تجمع صنفی برگزار کردند.
حاضران در این تجمعات مطالبات خود را مطرح کردند، تاکید دارند که هنوز حق مسکن بازنشستگان برای سال جدید تعیین تکلیف نشده است.
به گفته آنها، هیچ بخشنامه و ابلاغیهای صادر نشده که مشخص کند این کمکهزینه مسکن چه زمانی قرار است به مستمریبگیران پرداخت شود و این بلاتکلیفی، نگرانیهای معیشتی آنها را در شرایط تورمی فعلی دوچندان کرده است.
این بازنشستگان در ادامه یادآور شدند: با گذشت بیش از دو ماه از سال جدید، سازمان تامین اجتماعی هنوز مصوبه افزایش حقوق سالانه مستمریبگیران را بر اساس ماده 96 قانون تامین اجتماعی اجرا نکرده است. پیشتر از سوی مسئولان وعده داده شده بود که در خردادماه افزایش حقوقها اعمال میشود، اما تاکنون هیچ اقدام عملی و ملموسی در راستای صدور احکام جدید صورت نگرفته و مستمریبگیران همچنان چشمانتظار هستند.
یکی دیگر از انتقادات معترضان در شهرهای یاد شده، بیتوجهی به «قانون الزام تامین اجتماعی» است. بازنشستگان با اشاره به هزینههای کمرشکن دارو و درمان تاکید دارند: قانون الزام رعایت نمیشود؛ پرداخت هزینههای سنگین درمانی از جیب مستمریبگیران امکانپذیر نیست و خدمات فعلی بیمه پایه به هیچوجه پاسخگوی نیازهای پزشکی جامعه بازنشسته کشور نیست.
مستمریبگیران حاضر در این تجمعات در پایان تاکید کردند که تا زمان صدور احکام جدید حقوقی، رفع ابهام از زمان و پرداخت حق مسکن و همچنین اجرای کامل قانون الزام در بخش درمان، به پیگیریهای صنفی خود ادامه خواهند داد.
* تجمع همزمان جمعی از کارکنان بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان ومشهد برای دستیابی به مطالبات و دراعتراض به عدم پاسخگویی مسئولان
یکشنبه 27 اردیبهشت
گزارشی از تجمع اصفهان برگرفته از شبکه های اجتماعی
مطالبات کارکنان محیطی مراکز بهداشت شهرستان اصفهان
1- روز پنجشنبه برای کارکنان محیطی نیز تعطیل اعلام شده یا به عنوان دورکاری ثبت شود.
2- بخشنامه واحد و رسمی استانی برای جلوگیری از تشتت رویه صادر گردد.
3- در صورت نیاز به خدمترسانی، شیفتبندی حداقلی و داوطلبانه با پرداخت فوقالعاده در نظر گرفته شود، نه الزام حضور عمومی.
مطالبه گران تأکید کردهاند که هدف از این درخواست، کاهش کیفیت خدمترسانی نیست، بلکه «برقراری عدالت اداری، تقویت انگیزه شغلی و بهبود بهرهوری» است.
در تجمع امروز کارکنان علوم پزشکی اصفهان همچنین افراد خواستار احقاق حقوق قانونی خود، پاسخگویی شفاف مسئولان و اصلاح احکام حقوقی شدند.
* بیستمین روز اعتراض کارگران اخراجی پتروشیمی پتروناد منطقه ماهشهر نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با تجمع دوباره مقابل فرمانداری ماهشهر
روز یکشنبه 27 اردیبهشت، کارگران اخراجی پتروشیمی پتروناد منطقه ماهشهردربیستمین روز اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی دوباره مقابل فرمانداری ماهشهرتجمع کردند.
یکی از کارگران پتروناد در بندر امام به خبرنگار رسانه ای گفت: از ساعات ابتدای صبح، مقابل فرمانداری جمع شدیم تا به اخراج دویست کارگر این مجموعه اعتراض کنیم اما متاسفانه فرمانداری پاسخی به ما نداده است؛ حتی یکی از مقامات بیرون نیامده تا بپرسد حرف ما چیست!
این کارگر با بیان اینکه بیست روز است به اخراج دویست کارگر باسابقه اعتراض داریم؛ گفت: روز گذشته نیز مقابل دادستانی و نهادهای مسئول جمع شدیم+ اما بازهم پاسخی نگرفتیم.
+تجمعات اعتراضی کارگران اخراجی پتروشیمی پتروناد منطقه ماهشهر نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل اداره کار و دادسرای بندرامام و فرمانداری ماهشهر
روزشنبه 26 اردیبهشت،جمعی از کارگران اخراجی پتروشیمی پتروناد منطقه ماهشهر برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل دادسرای عمومی بندرامام تجمع کردند وخواستار بازگشت بکارشدند.
این کارگران حق طلب برای اعتراض به اخراج 200 کارگر طی روز های گذشته مقابل اداره کار بندرامام و فرمانداری ماهشهر دست به تجمع زده بودند.
یکی از کارگران اخراجی این مجموعه با بیان اینکه دو سال در پتروناد به عنوان استادکار فیتر در پروژهها فعال بوده،به خبرنگاررسانه ای گفت: ما سالها در مجموعه پتروناد که مواد اولیه پتروشیمی مخصوص دارو و برخی صنایع دیگر را تولید میکند، فعال بودیم. قرار بوده که از ابتدای سال مجموعه برای فازهای مختلف خود نیرو بگیرد و به سر کار برویم. پس از تعطیلات سال جدید، کار در این مجموعه شروع شد اما همزمان کارگران بومی منطقه که بیش از 200 نفر بودند، از مجموعه اخراج شدند و ظاهراً نیروی کار غیر بومی جذب مجموعه شد.
وی افزود: این دویست نفر بیکار شده، اغلب متاهل و صاحب فرزند هستند و با امید به تداوم کار، اقدام به اخذ وام کردهاند. ما باوجود اینکه نیروی پروژهای بودیم، با امید به اینکه این واحد در طول جنگ اخیر هیچ آسیبی ندیده و پروژههای آن برقرار است،برای زندگیمان برنامهریزی کرده بودیم. اما حالا همگی اخراج شدیم.
این کارگر اخراجی ادامه داد: بسیاری از نیروها از جمله بنده، بیش از دو سال سابقه کار در این شرکت داشتیم و برخی استادکاران فیتر، سیویل، جوشکار و مونتاژکار، سابقه بیشتری نیز دارند.
او با اشاره به اینکه شرکت پتروناد در حال توسعه و در حال تبدیل به هفت واحد است و ما کارگران سازنده آن هفت واحد بودیم، گفت: نیروهای جدید غیربومی در این مجموعه اضافه شدند. ما همه ایرانی هستیم و با نیروی کار غیربومی مشکلی نداریم، اما چرا ما که سالها خاک پروژههای پتروناد را خوردیم و سابقه و تجربه داریم، باید بیکار شویم؟!
akhbarkargari2468@gmail.com
منبع : بولتن “اخبار و گزارش های کارگری” akhbarkargari2468@gmail.com
