نتبلاکس :
اینترنت ایران به طور نسبی وصل شده اما پایداری آن معلوم نیست
نتبلاکس که وضعیت اینترنت در جهان را ارزیابی میکند، در فاصله ابلاغیه مسعود پزشکیان تا دستور دیوان عدالت اداری گزارش داده بود که دادههای فنی نشان میدهد «اینترنت در ایران همچنان قطع است و اکنون هشتادوهشتمین روز خاموشی دیجیتال در این کشور آغاز شده؛ وضعیتی که بیش از ۲۰۸۸ ساعت انزوای ارتباطی از جهان خارج را رقم زده است.»
اما ساعاتی پس از این و بعد از اینکه اعلام شد با تصمیم دیوان عدالت اداری، اینترنت فعلا وصل نمی شود، نتبلاکس اعلام کرده است «دادههای لحظهای نشان میدهد که در روز هشتادوهشتم، پس از ۲۰۹۳ ساعت انزوای تقریباً کامل از شبکههای بینالمللی، اتصال اینترنت در ایران بهصورت جزئی در حال بازگشت است» اما اضافه کرد که مشخص نیست این وضعیت پایدار خواهد بود یا نه.
یک تولیدکننده محتوا از تهران به بیبیسی گفت که روز سهشنبه توانسته است از طریق وایفای خانگی خود به اینترنت متصل شود و گفت: «مهمترین نکته این است که بخشی از درآمدم دوباره برمیگردد.»
مقامهای دولت ایران پیشتر گفته بودند که قطع اینترنت با شروع جنگ، مصوبه شورای عالی امنیت ملی است و با تصمیم آن دوباره وصل می شود. ریاست این شورا با رئیسجمهور ایران است.
منتقدان آقای پزشکیان میگویند که او در دوره تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری وعده داده بود که فیلترینگ را برمیدارد اما در زمان او اینترنت ایران سه دوره طولانی به طور کامل قطع شد.
از زمان قطع سراسری اینترنت در ایران، شهروندان ایرانی برای استفاده از این شبکه به شیوه قبل از جنگ باید هزینه مالی هنگفتی بپردازند. ایران استفاده از اینترنت ماهوارهای همچون استارلینک را هم جرمانگاری کرده و کاربران آن را تحت تعقیب قرار میدهد.
در ایران در حال حاضر یک شبکه داخلی برقرار کرده که فقط دسترسی به وبسایتهای داخل ایران با آن ممکن است.
